Danskjävlar

Det som var tänkt att bli en utflykt med hela klassen och en välkomnande gest till de nya ettorna reducerades till att jag och fem tjejer från klassen satte oss på en färja. Eftersom vädret inte var det bästa var vi ganska lättade när vi nådde land på andra sidan. Vi hade bestämt att vi skulle hitta något ställe att äta på. Lite dyrare än i Sverige, men jag har en historia av att tacka nej till klassutflykter så jag ville gärna följa med på det här. Kravet var en pub som serverade mat och tog kort då ingen av oss hade några danska pengar.

När vi hade satt oss till rätta visade det sig att det inte fanns något vegetariskt varmrättsalternativ. Detta brukar aldrig vara något problem när man väl gör sin beställning. Övriga valde att beställa in spätta med pommes och lite sallad, så jag frågade om jag inte bara kunde få in en sådan tallrik men utan spättan. Detta var uppenbarligen en alldeles för hög grad av flexibilitet och gick inte att genomföra. Däremot kunde jag beställa en pommestallrik och en salladstallrik....
Två av tjejerna bröt upp lite tidigare och bad att få betala. Servitören svarade att det inte gick att dela upp notan.

Trots den danska gemytligheten hade vi trevligt tillsammans och jag faktiskt tänka mig att åka tillbaka. Ja, inte för något så avancerat som att äta mat, men kanske ta en öl. Hemresan var så vågig att det faktiskt känns som att jag fortfarande är kvar på färjan när jag sluter ögonen.

Det blir ingen utgång ikväll. Hämtade Lucky på stationen nyss och vi planerar att somna framför tvn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0