Budapest

Det blev mera turist och mindre blogg i Budapest. Men frukta icke, bildbevis kommer här:         
Jag och första kaffet efter natt-tåget ->  



Första dagen traskade vi mest runt i området i största allmänhet. Pekade på fasader och försökte uttala gatunamnen.

 

Blygsam liten byggnad vid vattnet...

Dag två hade vi siktet inställt på museum. There's a lot of them about så vi valde slottet. Jag passade på att prova på bågskyttet på slottsgården. Lucky hävdade dumheter som att det skulle vara en aktivitet för barnen, men jag lyssnade naturligtvis inte på honom.

Under slottet fanns resans höjdpunkt, grottlabyrinten.

 

Vissa passager var upplysta...

 

...andra var inte det. Besökarna tilldelades då små lyktor att lysa med.

 

Grottsystemen sträcker sig över 4000 kvadratmeter och ganska mycket av detta var öppet att knattra runt i.



Dagen därpå tog vi turistbussen ut till Memento Park, det kändes lite som en skolutlykt. Här befann sig diverse kommunistiska statyer att kika på.

Parken hade även en "hotline" där jag slog lite samtal till Lenin. Fattade inte ett ord av vad som sas i luren, men ändå...

 

Natuligtvis blev det lite restauranger och lite cocktails också, men så mycket mer hann vi inte med. Skulle defintivt behövt fler dagar på oss.

 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0